Föreningen

Kils Ryttarförening bildades 1972 av en grupp privatryttare i Harkevål. 1975 blev föreningen till en ridskola eftersom det fanns ett väldigt stort intresse från allmänheten för det, vilket innebär att ridskolan har funnits i över 40 år.

När ridskolan skulle startas upp så reste man till England och köpte in sju stycken hästar som skulle bli ridskolehästar. De första tre åren fanns inget ridhus utan man red utomhus i alla väder. Men år1978 stod ett ridhustält klart, vilket invigdes av dåvarande kommunalråd Gunnar Olsson.

Sommaren 1983 slutade tyvärr i katastrof då en överhettad höfläkt orskade en stor brand! Hela stallet brann ner till grunden, men tur i oturen var att alla hästar var på bete så ingen kom till skada. De följande åren huserade föreningen i ett provisoriskt tältstall samtidigt som planeringen för en ny anläggning pågick.

1985 stod den nya anläggningen i Lökeneskogen klar och den invigdes den 15 december under högtidliga former med tal av kommunalrådet Bo Andersson och diverse uppvisningar.

1990 blev den stora utebanan klar och en ny hinderpark hade införskaffats.

2012, när föreningen fyllde 40 år, anordnades en jubileumsfest som hölls på Kilarena med god mat och underhållning. Luciashowen 2012 var också något alldeles extra som en hyllning till 40-åringen.

Under 2012 blev Krf en Friendsförening, det är ca 40 st rid- och fotbollsklubbar runt om i Sverige som är Friendsföreningar.